Een praktische boek vol tips, achtergrondinformatie en praktijkvoorbeelden speciaal leerkrachten.
Voel je je soms overweldigd door de uitdagingen in het onderwijs van vandaag de dag en vind je het lastig om tijd te vinden voor de ontwikkeling van de executieve vaardigheden van jouw leerlingen? Wil je hun prestaties echter wel positief beinvloeden? Dit boek helpt jou bij het creëren van een schoolomgeving die jouw leerlingen nóg beter in staat stelt om hun vaardigheden te oefenen zonder dat dit jou extra tijd kost.
Je krijgt in dit boek antwoord op belangrijke vragen, zoals:
De casussen laten jou inzien hoe de juiste focus op executieve functies een positieve impact op leerlingen heeft. Tineke en Robine geven je meer dan een leidraad; dit boek is de sleutel tot het versterken van belangrijke vaardigheden die elk kind nodig heeft voor succes. Je krijgt volop handvatten waarmee je de potentie van alle leerlingen volledig benut.
Inclusief praktisch werkboek!
Wij zijn vereerd dat Anton Horeweg, een gerenommeerd specialist in het onderwijs, het voorwoord heeft geschreven:
"Als je dit leest, kijk je in een boek over executieve functies. Hiervan zijn er vele, maar weinig boeken zijn zoals dit boek van Robine en Tineke. Ze gebruiken hun jarenlange ervaring voor de klas en hun kennis over dit onderwerp om een zeer handig en praktisch boek te maken voor onderwijsprofessionals. Dit praktische boek wordt bovendien gekoppeld aan de Gesprekskaarten Executieve Functies en een werkboek. Deze synergie kun je goed gebruiken om dit complexe onderwerp te begrijpen en praktisch in te zetten. Gezamenlijk vormen zij een zeer praktische leidraad.
Die praktische toepasbaarheid is waar een onderwijsboek om draait naar mijn mening. Je wil er iets mee kunnen, je wil kinderen helpen zich te ontwikkelen, je wil beter worden in je vak. Dit boek kan daaraan bijdragen, omdat er bij elke executieve functie concrete aanwijzingen worden gegeven om hierover met kinderen in gesprek te gaan. Daar blijft het niet bij, want net zulke concrete vragen worden er gesteld over je eigen leerkrachthandelingen."
Anton Horeweg Leerkracht, gedragsspecialist (MSEN), Auteur van o.a. Handboek Gedrag op school.
Tineke en Robine zijn eigenaar van Leren Leren Nederland en zijn beiden leerkracht basisonderwijs, kindercoach en trainer 'Werken aan executieve vaardigheden. Ze hebben inmiddels 14 materialen op het gebied van executieve functies en vaardigheden ontwikkeld en uitgegeven. Hoogbegaafde leerlingen zijn hiervoor hun inspiratiebron geweest. Inmiddels zijn er materialen voor alle leerlingen en studenten op de markt gebracht, zodat alle leerlingen en studenten zich gezien en gehoord voelen.
Walter de Bruin:
'Beste Tineke en Robine,
Ik heb jullie boek gelezen. Wat een praktisch, goed opgebouwd boek is het geworden. Leest zeer gemakkelijk en zeer bruikbaar in de praktijk. Ik hoop dat veel professionals dit boek zullen lezen.
Groet, Walter'
Jorica:
‘Een prettig leesbaar boek en de uitleg is helder en duidelijk, volgens een vast stramien. Dat geeft al aan dat de auteurs de manier van informatie overbrengen zelf ook goed in de vingers hebben. In het boek staan veel voorbeelden, praktische tips en opdrachten zodat je als docent meteen aan de slag kunt.’
caroline wyckaert:
'Ik schafte het boek deze week aan. Dit is echt wel super handig en vooral volledig. Omschrijving, tips, gewoon alles dat je moet weten staat er duidelijk in. De indeling is ook heel handig, je kan direct gaan naar het stuk dat je op dat moment nodig hebt. Gewoon een aanrader!'
Chantal:
'Ik moet je wat bekennen
Ik ben geen (snelle) lezer. Dus als je mij weet te pakken met een boek, dan is dat een groot compliment.
Zit hier met een glimlach op mijn gezicht te lezen.
Ga gauw weer verder.'
Tina Hoppe:
'Mijn nichtje was superblij met het boek en gaat het zeker in de klas gebruiken. Mijn vriendin (school maatschappelijk werkster) zag het en wilde het direct lenen. Ik weet wel een leuk cadeautje voor haar.'