Posted 19 januari 2020
Rond eind januari hebben veel leerlingen in het voortgezet onderwijs weer een toetsweek. De toetsen worden in één week gepropt en de leerlingen zijn dan, naast het maken van de toetsen, ‘vrij’. Dat wil zeggen: ze hoeven veelal geen lessen te volgen. Docenten verwachten dat tieners zelf zo’n enorme hoeveelheid leerstof keurig over de weken vóór de toetsen kunnen verdelen en vroegtijdig gaan leren, terwijl ze ook nog gewoon les en het daarbij behorende huiswerk hebben. En dat er een grote mate van zelfstandigheid richting de toetsweek is. De praktijk is uiteraard anders.
Het puberbrein is ‘under construction'
Nu is het natuurlijk wel zo dat de toetsen over het algemeen bestaan uit lesstof die in de weken ervoor al geleerd of geoefend is. Maar dan nog is het voor veel leerlingen heel moeilijk om van al die verschillende vakken de theorie te onthouden en om de theorie toe te kunnen passen. Daarbij komt dat het puberbrein nog ‘under construction’ is waardoor de meeste tieners het vermogen om een planning te maken nog niet hebben. En wat denk je van alle verleidingen die overal op de loer liggen? Ga er maar aan staan.
Het stappenplan voor jouw tiener
Maar ja, die toetsweek komt eraan, je kind heeft een aantal onvoldoendes die weggewerkt moeten worden, je wilt graag dat er ook voor de laatste toetsen genoeg tijd is, je hebt geen zin in ellende in huis, enzovoort. Wil je meer overzicht voor jouw tiener? Vraag je je af wat je hierin als ouder voor jouw kind kan betekenen? Laat je zoon of dochter dan eens het volgende stappenplan volgen:
1. Schrijf op een A4-tje de vakken waar een toets voor is opgegeven. Tip: Schrijf ieder vak in een andere kleur.
2. Schrijf achter ieder vak wat er voor geleerd moet worden. Bijvoorbeeld: biologie – Basisstof 1 t/m 6.
3. Schrijf daarna achter ieder vak waar eventueel extra aandacht naar zal gaan. Bijvoorbeeld: biologie – Basisstof 1 t/m 6 ruim inplannen/echt bestuderen.
4. Bedenk daarna per vak hoe je je de leerstof kan eigen maken: teksten met aandacht doornemen, samenvatting maken, mindmap of woordweb met hoofdzaken en bijzaken maken, uittekenen, uitleg filmpjes bekijken, flitskaartjes maken, enz). Schrijf de gekozen manieren ook op het blad bij de juiste vakken.
5. Vervolgens bepaal je per vak hoeveel tijd je ongeveer nodig hebt voor de voorbereiding. Verdeel deze tijd volgens de Pomodoro Techniek in blokjes van 25 minuten met 5 minuten pauze er tussen. Na vier blokjes houd je lekker 25 minuten pauze.
6. Nu je weet hoeveel blokjes leertijd je in te plannen hebt, schrijf je je planning op een nieuw blad (met verschillende kleuren) of in je papieren agenda. Plan de dag voor de toets altijd een herhalingsmoment in.
Beloning
Geef je zoon of dochter ook de tip dat zij ervoor zorgen dat ze tijdens het leren gemotiveerd blijven. Hoe ze dat doen? Bijvoorbeeld door zichzelf na de toets te belonen met een ijsje of een tijdschrift, iets langer te gamen of te chillen met vrienden. Misschien kunnen jullie samen ergens een patatje eten of laat je je kind aan het eind van de toetsweek op jouw kosten naar de film gaan. Ieder mens is gevoelig voor beloningen en tieners zeker. Door te belonen schenk je aandacht aan positief gedrag.
Rust
Het voordeel van een planning voor de toetsweek is dat het rust geeft. Door het overzicht weet je zoon of dochter precies wat er te doen staat. Bekijk ook samen na de toetsweek wat er heel goed is gegaan en wat je de volgende keer anders aan kan pakken. Leer van wat er goed is gegaan, maar ook van wat er beter had gekund. Tips and tricks Wil je meer lezen over leren, leerstrategieën, huiswerk maken of heb je vragen, bezoek dan eens onze Facebookpagina en klik op de Vind ik leuk-button. ↪