Op LinkedIn kwamen we een post van Linda tegen:
"Fijne materialen waarmee de mooiste gesprekken op gang komen."
Graag willen we naar aanleiding van de post van Linda het belang benadrukken van in gesprek gaan over executieve vaardigheden met leerlingen.
Executieve functies, die zich in de prefrontale cortex van de hersenen bevinden, omvatten een reeks cognitieve processen die ons helpen om dagelijkse taken te beheren, plannen te maken, onze emoties te reguleren en doelgericht gedrag te vertonen. Hoewel ze misschien niet zo tastbaar zijn als lezen, schrijven of rekenen, vormen ze toch de kern van ons vermogen om te leren en te gedijen in de wereld.
In gesprek gaan over deze vaardigheden met leerlingen is dus best belangrijk omdat:
* Het bespreken van executieve vaardigheden met leerlingen hen helpt bewust te worden van hun eigen denkprocessen en gedrag. Het stelt hen in staat om te herkennen welke vaardigheden ze al beheersen en welke ze verder moeten ontwikkelen.
Dus Linda, het werken met de Gesprekskaarten Executieve Functies is een fijn voorbeeld van hoe je executieve vaardigheden kunnen bespreken en ontwikkelen. Door gesprekken te voeren, creëer je een omgeving waarin kinderen zich gezien en gehoord voelen en hun vaardigheden kunnen verbeteren.
En laat dat nou onze visie zijn!