Op LinkedIn kwamen we een post van Linda tegen:
"Fijne materialen waarmee de mooiste gesprekken op gang komen."
Wat een inspirerende update van Linda! Het is super om te zien dat zij de leerlingen begeleidt met passie en plezier. Het delen van deze passie en expertise op dit gebied is van onschatbare waarde voor de ontwikkeling van kinderen.
Graag willen we naar aanleiding van de post van Linda het belang benadrukken van in gesprek gaan over executieve vaardigheden met leerlingen.
Executieve vaardigheden, die zich in de prefrontale cortex van de hersenen bevinden, omvatten een reeks cognitieve processen die ons helpen om dagelijkse taken te beheren, plannen te maken, onze emoties te reguleren en doelgericht gedrag te vertonen. Hoewel ze misschien niet zo tastbaar zijn als lezen, schrijven of rekenen, vormen ze toch de kern van ons vermogen om te leren en te gedijen in de wereld.
In gesprek gaan over deze vaardigheden met leerlingen is dus best belangrijk omdat:
* Het bespreken van executieve vaardigheden met leerlingen hen helpt bewust te worden van hun eigen denkprocessen en gedrag. Het stelt hen in staat om te herkennen welke vaardigheden ze al beheersen en welke ze verder moeten ontwikkelen.
Dus Linda, het werken met de Gesprekskaarten Executieve Functies is een fijn voorbeeld van hoe je executieve vaardigheden kunnen bespreken en ontwikkelen. Het gebruik maken van andere materialen zoals de kaarten van Adinda de Vreede daarnaast versterkt alleen maar. Hoe fijn! Door gesprekken te voeren, creëer je een omgeving waarin kinderen zich gezien en gehoord voelen en hun vaardigheden kunnen verbeteren.
En laat dat nou onze visie zijn!
Blijf vooral goed in gesprek met de leerlingen over executieve vaardigheden. Het is echt het leukste beroep!