1557

De staat van het onderwijs

“Als we de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschap willen verbeteren en leerlingen en studenten gelijke kansen willen bieden, moeten besturen daar meer regie in nemen. Er zijn lichtpunten in de ontwikkeling van basisvaardigheden en kansengelijkheid, maar om de neergaande trend echt te keren is een stabiele langetermijnstrategie hard nodig. Besturen kunnen daar een belangrijke bijdrage aan leveren.” (conclusie van de Inspectie van het Onderwijs in de Staat van het Onderwijs 2023)

Een van de belangrijkste factoren die bijdragen aan betere onderwijsresultaten is de ontwikkeling van executieve vaardigheden bij leerlingen.

Het stimuleren van de ontwikkeling van executieve vaardigheden heeft positieve effecten op de basisvaardigheden van leerlingen. 

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat kinderen met goed ontwikkelde executieve vaardigheden beter presteren op academisch gebied. Enkele belangrijke bevindingen met betrekking tot:

Volgehouden aandacht: Het vermogen om de aandacht te richten en vast te houden is essentieel voor het leren. Kinderen met goede aandachtsvaardigheden kunnen zich beter concentreren op instructies, lesmateriaal en opdrachten, wat hun begrip en toepassing van basisvaardigheden kan verbeteren.

Werkgeheugen: Het werkgeheugen speelt een belangrijke rol bij het verwerken en vasthouden van informatie tijdens het leren. Kinderen met een goed ontwikkeld werkgeheugen kunnen complexere taken en problemen aan, wat hun vermogen om basisvaardigheden te begrijpen en toe te passen kan vergroten.

Reactie-inhibitie: Het vermogen om impulsen en afleidingen te weerstaan is essentieel voor gericht leren. Kinderen die beter in staat zijn om afleidende prikkels te negeren en hun impulsen onder controle te houden, kunnen zich beter concentreren op het ontwikkelen en oefenen van basisvaardigheden.

Plannen en organisatie: Het vermogen om taken te plannen en te organiseren kan het leren en toepassen van basisvaardigheden vergemakkelijken. Kinderen die goed kunnen plannen en organiseren, kunnen hun tijd effectief indelen, taken efficiënt voltooien en strategieën ontwikkelen om hun leren te verbeteren.

Het ontwikkelen van executieve vaardigheden kan daarom een positieve invloed hebben op de basisvaardigheden van kinderen. Methodieken die gericht zijn op het bevorderen van deze vaardigheden kunnen helpen om de algehele leerprestaties te verbeteren

Klik hier om het hele rapport te lezen

 

Onderwijsmateriaal