Tijdens een schoolbezoek aan ROC Twente kregen we de kans om Marloes te spreken, een sleutelfiguur binnen het Just in Time (JIT) traject. Dit unieke programma vangt studenten op die worstelen met hun opleiding, om uiteenlopende redenen variërend van zelfvertrouwen en zelfbeeldproblematiek tot en met psychische zorgbehoefte via een GGZ-instelling.
Wat is het JIT Traject?
JIT staat niet voor een opleiding, maar voor een traject binnen ROC Twente waarin studenten van niveau twee tot en met vier van alle opleidingen die het ROC biedt, terechtkunnen. Deze studenten hebben één ding gemeen: het gaat niet zoals gehoopt in hun opleidingstraject. Bij JIT krijgen ze de ruimte om even op adem te komen en aan zichzelf te werken, met als doel terug te keren naar hun opleiding of eentje die beter bij hen past.
De kern van JIT
Marloes legt uit dat studenten bij JIT alleen worden toegelaten als ze duidelijk voor ogen hebben waarin ze willen verbeteren en wat hun specifieke hulpvragen zijn. "We focussen sterk op de ontwikkeling van executieve functies," vertelt Marloes. "Dit maakt het voor de studenten concreter waarop ze zich moeten richten tijdens hun tijd hier bij JIT."
Een persoonlijk verhaal: De ervaring van J
Een treffend voorbeeld van de effectiviteit van JIT is het verhaal van J, een student die aanvankelijk veel moeite had maar nu dankzij het traject weer de touwtjes in handen heeft. J's verhaal vertelt hoe gerichte ondersteuning en zelfinzicht jongeren weer op weg kunnen helpen. "Ik heb hier geleerd om mijn problemen onder ogen te zien en stap voor stap aan te pakken," deelt J.
Training in executieve vaardigheden
Naast het begeleiden van studenten, verzorgt Marloes met enkele collega's trainingen in executieve vaardigheden voor andere medewerkers van het ROC. "Het gebruik van de concrete materialen van Leren Leren Nederland geeft ons houvast en structuur," benadrukt ze. Deze trainingen zijn belangrijk om de begeleiders zelf ook te voorzien van de tools die nodig zijn om studenten effectief te ondersteunen.
Tot slot
Het JIT-traject biedt een brug voor studenten die tussen wal en schip dreigen te raken. Met toewijding en een duidelijke methodiek helpt het JIT-team studenten zoals J. om hun plaats binnen de schoolse gemeenschap opnieuw te vinden, uitgerust met de vaardigheden om hun opleiding en leven weer in eigen hand te nemen.
Luister hieronder het interview met Marloes.