1161

En nou is het afgelopen met die telefoons!

"Alleen al de aanwezigheid van de mobiele telefoon vermindert je cognitieve vermogen"  stelt The University of Chicago.

Arjan Lubach had er een item over in zijn avondshow.


"Even when people succesful at maintaining sustained attention - as avoiding the temptation to check their phones - the mere presence of these devices reduce available cognitive capacity."

En volgens Amerikaans onderzoek worden kinderen waar veel mobiele telefoons in de klas werden gebruikt, gemener, minder sociaal en hadden minder empathie voor elkaar.

Mobiele telefoons wel of niet in de klas daar gaat het vaak over. Onderwijspersoneel vindt dat kinderen moeten leren eigen verantwoordelijkheid te nemen voor het gebruik van hun mobiele telefoon. Maar hoe doe je dat in de praktijk? De afleiding van de mobiele telefoon, zelfs al zit deze in de telefoontas heeft meer consequenties dan we denken.

De apps op de telefoon worden expres zo ontworpen dat ze verslavend zijn. Ze zijn bedoeld om je zo lang mogelijk op je telefoon te laten surfen. Sommige leerlingen zitten wel zo'n vijf uur of langer op hun mobiele telefoon. En ik geef toe dat ik mijzelf of mijn kinderen er ook op betrap dat we soms wel erg vaak op onze mobiel zitten.

Doordat de apps zo verslavend zijn wordt het lastig gemaakt om je telefoon weg te leggen tijdens bijvoorbeeld het studeren of huiswerk maken. Ook wanneer de telefoon in de telefoontas in de klas opgeborgen is lijkt het voor leerlingen lastig om hun aandacht tijdens de les niet naar hun telefoon te laten gaan.

In sommige landen geldt er al een telefoonverbod op school. Daar gaat de mobiel bij aankomst verplicht in het kluisje en aan het einde van de schooldag komt deze er pas weer uit. De leerlingen zeggen dit fijn te vinden, ze worden minder afgeleid en kunnen beter geconcentreerd werken in de klas.

Volgens onderzoek leidt een telefoonverbod ook tot meer beweging in de pauzes. Wat fijn is want er wordt te weinig bewogen onder de jongeren wat weer andere problemen met zich meebrengt. Uit ander onderzoek blijkt ook dat zwakkere leerlingen beter presteren wanneer er een telefoonverbod geldt. Dit zorgt er mede voor dat kansenongelijkheid kan verminderen.

Het blijft een lastige discussie. Wat vind jij?

Kijk de uitzending van Arjan Lubach hier

Onderwijsmateriaal