Om leerlingen van groep 8 alvast kennis te laten maken met (een mogelijke) werkwijze op de middelbare school waar zij in het nieuwe schooljaar heen gaan, zou je een VO-week kunnen organiseren.
Waarom een VO-week?
Hoe fijn is het als je als groep-8 leerling alvast een beetje weet hoe het een en ander op een middelbare school gaat? Niet alle kinderen hebben een oudere broer of zus waar zij dit van horen of worden thuis goed voorbereid op de overgang naar het voortgezet onderwijs.
Waar op de meeste basisscholen kinderen vrijwel de hele schooldag in een en hetzelfde lokaal verblijven, is het op scholen voor voortgezet onderwijs meestal gebruikelijk dat leerlingen voor verschillende vakken in verschillende lokalen van verschillende docenten les krijgen.
Noem je op de basisschool de leerkracht ‘juf’ of ‘meester’, op de middelbare school is daar de mevrouw van Frans of de meneer voor Engels.
Start en eindigt de schooldag op de basisschool altijd op dezelfde tijden, op de middelbare school wil dit nog wel eens verschillen. En, wat doe je als er een lesuur uitvalt?
Eet je op de basisschool tussen de middag je lunchpakketje thuis of in de klas, op de middelbare school ga je daarvoor naar buiten, naar de aula of de foyer.
En zo zijn er nog veel meer verschillen. Denk bijvoorbeeld ook eens aan:
Enig idee hoeveel executieve vaardigheden er bij jouw leerlingen aangesproken (zullen) worden?
Bij de 11 executieve functies, zoals ze door Peg Dawson en Richard Guare beschreven zijn, horen honderden vaardigheden; de zogenaamde executieve vaardigheden.
Om alleen iedere schooldag op het VO zelfstandig door te komen, moet je zorgen dat je de wekker zet (plannen en timemanagement), je bed uit komt, je wast en aankleedt, iets eet, een lunchpakketje maakt en in je tas stopt (de tas waar je je etui en de (werk)boeken die je op school nodig hebt de avond ervoor al in gedaan hebt ;-), je tanden poetst, fiets pakt (of je OV-abonnement in je zak hebt zitten), zorgt dat je de huissleutel bij je hebt en op tijd vertrekt om ervoor te zorgen dat je vóór de bel in het juiste lokaal zit (dit is plannen, timemanagement, organisatie, werkgeheugen, taakinitiatie, volgehouden aandacht). Over de rest van de dag dan nog maar niet te spreken … Kortom: Er wordt een beroep gedaan op heel veel vaardigheden.
Nu is het met die vaardigheden zo dat kinderen die van anderen moeten leren. Zij kunnen niet zelf bedenken wat een nieuwe situatie van hen vraagt. En daarom is het een goed idee om een VO-week te organiseren. Een week waarin de schoolse situatie van een middelbare school op de eigen basisschool nagebootst wordt.
Wat zou je kunnen doen, waar kun je aan denken?
Veel plezier met de voorbereidingen en we horen graag terug hoe jouw leerlingen hun VO-week ervaren hebben!
Mocht je nog aanvullende ideeën hebben, mail deze dan naar info@lerenlerennederland.nl dan kunnen wij deze ideeen bij dit blog toevoegen.